Khamis, 23 November 2006

Beramal dengan 3 perkara

Pada zaman Nabi Isa a.s. ada seorang wanita yang sangat kuat imannya. Pernah terjadi ketika ia sedang membakar roti tiba-tiba terdengar suara azan lalu dengan serta merta ia meninggalkan roti itu dan segera beredar ke masjid. Pada masa ia sedang solat itu datanglah syaitan membisikkan padanya " Saudaraku! rotimu telah hangus, kamu sudah tidak ada makanan lagi." Jawab wanita ini, "Tuhan yang aku sembah lebih baik dari roti yang aku bakar." Syaitan berasa kecewa kerana usahanya tidak berhasil.
Selepas solat wanita ini meletakkan pula anaknya ditempat pembakaran roti. Hal ini dilihat oleh suaminya sendiri lalu mendapatkan Nabi Isa dan diceritakan segalanya. Nabi Isa yang datang dengan sendirinya menyaksikan hal ini juga berasa hairan melihatkan anak-anak itu bermain dengan bara api.Bara api itu kemudiannya berubah pula menjadi batu permata yang indah. Nabi Isa lalu memerintahkan orang memanggil wanita ini datang memgadapnya. Berkatalah Nabi Isa "wahai hamba Allah, apakah amalanmu sehingga kamu mendapat kemuliaan ini ?
Jawab wanita, "Wahai nabi Allah, aku sentiasa beramal dengan 3 perkara dan aku jaga 3 perkara.
Apa yang aku beramal ialah,
sentiasa menziarahi orang mati, apabila ada diantara orang-orang yang hadir itu menyebut keburukan simati maka aku cela orang itu dan sekiranya ada yang datang meminta bantuanku, jika aku berkuasa menolongnya semata-mata mengharapkan keredaan Allah. Hanya itulah saja amalanku."

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bagus, amat berguna untuk pengetahuan dan untuk diamalkan.